June 01, 2009

Aku Datang dan Aku Kembali

السلام قبل الكلام
Assalamualaikum wbt...Bismillahirrahmanirrahim..

Salam ukhwah sekali lagi buat semua sahabat yang sudi menjengahkan muka ke blog King nie. Hmm..rasa mcm xde bnda pun nk tulis, tp tgk lah nnt, stakat mana kepala yg xde idea ni akan brhnti memostingkan postingannya itu, pnjg ke pendek posting kali nih..:)

Alhamdulillah buat Khaliq kerana sekarang King sudah pun selamat smpi ke asrama IPGM KP setelah 4 hari 3 malam berkursus kt Langkawi, penuh memori suka berbanding duka (huhu, ape yg berdukanya tu??), kepenatan, ilmu, manfaat, kepuasan dan sbgnya. Chewah, mcm org besar je duk gi kursus2 ni..haha.

Kali ni nk tulis psl kursus tu lah. Hmm, walaupun King bukanlah org sebenar yg sepatutnya gi kursus tu (sbb kursus tu khas 4 Jawatankuasa Perwakilan Pelajar je), tp tebalkan je lah muka ni. Lgpun kwn2 dr IPGM lain pun x kisah sgt psl tu. Kalau bukan exco JPP pun, sekurang2nya exco persatuan lain yg King pegang..hehe. Dptla jugak manfaatnye tuk diri ni. Macam la kata akh Nik Fahmi (JPP IPGM IPSAH - hmm,kagum ngan sikap n kebolehan dia..Subhanallah, hebatnye!!!), ape lah sgt jwtn yg dipegang kt dunia ni kalau amanah yg dipegang tu x de landasan n prinsip2 Islam. Berat la kita nk menjawab kt depan Allah nnt.

Kursus ni berkaitan ngan kepimpinan, cmne nk tonjol kebolehan memimpin, berani diri, keyakinan dan bnyk lg. Kdg2, bila masuk je dlm dewan tu tuk sesuatu aktiviti, rasa diri ni cm kecik je, sbb sume org leh ckp kt depan, tp King tetap kt kerusi, xbgn2 pun bila ade peluang brckp...huhu...rasa kurang sgt diri ni ngan kwn2 yg lain. Tgk org len ckp kt depan, rasa kagum sgt...hebatnye diorang nih. Xkira la yg senior dr King, xpun yg lg muda dr King. Malu la...huhuhu.

Mungkin King dilahirkan bukan utk jd pemimpin kot , just sesuai jd pengikut..tp xleh ckp cmtu pulak kan?? Sbbnye, manusia ni dijadikan Allah memang sebagai seorang pemimpin..hmm..pemimpin cmne? Jwpn dia ialah sekecil2 pemimpin iaitu pemimpin tuk diri sendiri, ikut perintahnya, tinggal larangannya, jaga diri tuk kebahagiaan dunia n kesenangan akhirat nnt.

Tgk je budak2 lain ckp kt depan, hati pun brkata, "aku pun nk jd cam dia jugak!! nk jugak pndi ckp..nk jugak sekali sekala buat cmtu, tp tetap x lepas lah..masih ade tembok besar kt depan diri ni..alamak,cmne la nk runtuhkan bnda alah nih. Kagum ngan Min (wlupun bukan JPP, tp dpt dlntik sbg penghulu spnjg kem, ngan Zakir, ngan Nik, ngan Kak Dini, ngan Aizat, ngan ramai lg lah, lau nk ckp sume mmg bnyk..huhu..ade 145 org rasanya, tp King rasa King sorang yg xleh ckp kt depan..haha..rndh diri la pulak!!)

Hmm..xbaik nk kutuk2 diri sndiri, sbb cm kutuk ciptaanNya lah pulak. Kena ingat "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya"...tul x? so jgn diragui tntg yg itu. Sbnrnya King boleh kot, tp masih x jmpa jln, usaha ke arah tu pun mmg kurang lg. Tembok ni mmg bukan dr batu kot..bahan2 binaan dia ni mgkin terdiri dr campuran konkrit, keluli, besi, tembaga dan mcm2 lg lah rasanya. Mmg payah nk bg dia hancur n runtuh lah..huhuhu.

Hmm, so atas sbb tu jugaklah, King cari inisiatif lain tuk nk buat dkwh2 ni (dkwah ape yg trmampu...x sehebat mereka yg mcm diperkatakan di atas td..), so skrg jdlah diri ni sbg blogger, a new blogger..hihihi. Nk bg ilmu kt depan org secara live x blh lg, so jmpa cara mcm ni, hrp2 dpt bntu tmbhkan amalan diri ni. "Kuntum khaira ummatin ukhrijat linnas, ta'muruuna bil ma'ruf, wa tanhauna 'anil munkar, wa tukminuna billah..."

Balik semula kt citer di Langkawi sana, hmm, mmg syok sgt smbil menambah ilmu + kepenatan. Kwn2 satu kumpulan pun, mmg best..paan, faiz, aizat, skirt, taki, maliki, sya, tipah, ain, kak yat, nad, murni..smg kita jmpa lg di lain waktu dan kesempatan eh. Kwn2 dr kump. lain pun blh kata King dpt kenal jugak, wlupun x bnyk cam org len (sbb x popular lah ni kesan x prnh g ckp kt depan!!haha..). Pengalaman ni mmg cukup brharga n bnyk mnfaatnya.

اللهم اجعل جمعنا هذا جمعا مرحوما وتفرقنا من بعده تفرقا معصوماولا تجعل فينا ولا معناشقيا ولا مطروداولا محروما --------اللهم إنك تعلم أن هذه القلوب قد اجتمعت على محبتك والتقت على طاعتك وتوحدت على دعوتك وتعاهدت علىى نصرة شريعتك فوثق اللهم رابطتها وأدم ودها واهدها سبلها وأملأها بنورك الذي لا يخبو واشرح صدورها بفيض الإيمان بك وجميل التوكل عليك واأحيها بمعرفتك وأمتها على الشهادة في سبيلك إنك نعم المولى ونعم انصير اللهم آمين وصل االهم على محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين والحمد لله رب العلمين

Kita bertemu kerana Allah, berpisah juga keranaNya. Hingga ketemu lagi..Aku datang dan aku kembali, namun persoalannya, masihkah ia kosong terus kosong ataupun ianya telahpun terisi sesudah kekosongan itu.



1 comment:

assyahida said...

salam alayk sahabat sepengajian...
manusia ni berlainan kebolehannya..
ada yang boleh bercakap, tetapi tidak boleh menulis..
ada yang boleh menulis, tetapi tidak berkebolehan untuk bercakap..
ada yang kedua-duanya..
ada yang langsung tiada..
tetapi,manusia tetap diciptakan "ahsanul khaaliqin" =)

sedangkan batu boleh dilembutkan dengan air..
keluli, tembaga, besi pun boleh dilenturkan dengan api...
apatahlagi jika tembok diri yang diri sendiri boleh mengubahnya...
"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka yang mengubahnya sendiri"

Salahuddin al-Ayubbi, tiada seorang manusia pun menyangka dia kan kembali menakluk Palestin..

Muhammad al-Fateh, tiada sesiapa pun boleh menduga dia menggunakan jalan darat untuk membuka Konstantinople...

walau bagaimanapun kita, siapa pun kita, sejauh mana pun kebolehan kita, apa jua kelebihan dan kebolehan, manfaatkan dengan situasi, mencari peluang untuk bangunkan diri..

sahabatku, maan najah dalam apa jua tindakan..
teruskan memberi dengan kebolehan yang ada..
'aku datang dan aku kembali' dari fitrah penciptaan kembali kepada fitrahnya jua...