February 24, 2010

Tu sebab la lelaki tak menangis...

Salam 'alaykum..

Penulisan kali ni ana nak bercakap tentang lelaki..yang perempuan baca elok2 ye. Jangan ada timbul rasa tak puas hati bila dah abis baca..hehe.

Pernah x antum tengok lelaki menangis? Kalau ada yang pernah, mesti cakap lebih kurang cam ni, "ish..buruk benor lelaki tu menangis..x macho langsung..." ataupun yang sewaktu dengannya..huhu.

Tapi..ana nak tanya kenapa ada yang rasa pelik kalau lelaki menangis? Pelik sangat ke bila sang Adam keluarkan air matanya? Bagi ana, benda tu x pelik langsung, tapi cuma biar kena pada tempatnya..kalau tak, mungkin lelaki ni gila.. haha

Sebenarnya, antum ingat lelaki tak boleh menangis ke? Kita sekarang dah maju, pemikiran pun kena la maju seiring zaman..lelaki pun boleh menangis ape, jangan ingat air mata tu Allah beri hanya diguna pada perempuan je, rugi la lelaki sebab tak nak guna nikmat air mata tu.

Persoalannya..kenapa sukar untuk melihat lelaki menangis? Mungkin mahal kot..hahahaha, untuk perempuan, bekalan air tu banyak..so digunakanlah dengan sepenuhnya..kuikui. Ayat yang lebih kurang sama untuk lelaki yang susah nak menangis, “Ala, lelaki… konfem nak tunjuk macho la tu…”.

Antara alasan yang tak releven kenapa lelaki payah nak menangis ialah..jeng..jeng..jeng.. :
  • Lelaki sebenarnya bukan tak mahu menangis, cuma perasaan menghargai tu sentiasa wujud dalam diri. Tak nak la membazir air mata tu. Air tu akan diguna bila nak bersihkan mata katanya, tak pun masa air xde. Tu sebab la lelaki tak menangis.

  • Kedua, lelaki amat suka sampai kembang kalau perempuan puji dia. Kan kalau lelaki tak menangis, perempuan selalunya akan cakap ayat sebegini, “Eleh, nak tunjuk macho la tu…”. Perhatikan perkataan "macho" wujud disitu, secara tak langsung, pujian dari perempuan telah diperolehi..hehe. Bila perempuan nampak ke"macho"an lelaki..itu amat membanggakan. Tu sebab la lelaki tak menangis. 
  • Sebenarnya, ramai yang tahu bahawa pemikiran lelaki dengan perempuan memang berlainan. Realitinya, perempuan akan menangis, takpun merah la biji mata bila tengok cerita yang sedih2, tapi lelaki akan sentiasa cool, relax semacam je bila ada dalam situasi macam tu..(tu pun kalau lelaki nak tengok cerita sedih la kan..). Menangis ni buang masa dan buat penat je. Dah la kaum lelaki penat balik dari kerja..takkan la bila balik rumah nak menangis pulak. Tambah lagi penat lagi ada la. Tu sebab la lelaki tak menangis. 
  • Keempat, lelaki sinonim dengan kekuatan. Jadi, kalau menangis, hilang kekuatan lambang ke"macho"an itu. Sebagai contoh, kalau lelaki tengah berkerja sambil menangis..mesti kerja tak siap, kalau siap pun, mungkin lambat. Lelaki tak suka lambat-lambat ni. Tu sebab la lelaki tak menangis. 
  • Akhir sekali, lelaki kan kacak kalau tak menangis. Muka pun akan maintain macho..hehe. Tu sebab la lelaki tak menangis. :)) 
Sape yang nak tambah? Sape nak buat bantahan? Sape yang nak sokong? Angkat tangan, angkat kaki..pastu luahkan apa yang nak dikatakan tu :))

Sekian tulisan dan karutan ana kali ini.. :))





17 comments:

fitri oh fitri said...

saya nangis je tgk iklan petronas raya tuh, haha.





www.fitridzulkifli.blgospot.com

Razman said...

laki menangis dalam hati. luar tak nampak.

محمد فردوس سعد said...

haha..its ok bro..tu la ana ckp, x semestinya lelaki x menangis..cuma apa yg ana tulis tu hanya nak bgtau sebab knp lelaki kurang menangis..hehe

wahida jumaat said...

salam..setuju dgn razman..lelaki nages dlm saje..but bile da something y teruk..dorg akan nagis..tapi cover2..i guess..sbb my dad..bile adik nyerr sakit truk...dn ckp dlm tepon dgn adk nyerr.ayah sy menitiskn air mata..tanpa d duga..but still dlm cover situation...
xsalah lelaki nk nages....nageskn dpt kurangkn kesakitan..in term of women..myb not suitable for man...ye kot.huhu..
terpnjg laa plak komen..;p

wahida jumaat said...
This comment has been removed by the author.
man said...

menangis....keinsafan....mungkin tak dapat di pisahkan..

cintahati said...

haha...
saya pun pernah buat entri ni..kihkih...
biarlah diorg nak nangis ke tak nak..

tapi disebabkan lelaki jarang nagis...soooo...

lelaki yang menangis tu nampak lg best kut..hihi..ape lah yg ku merepek ni...

walau apa pun..nice entri(:

محمد فردوس سعد said...

razman : yep..mmg ramai lelaki mcm tu, tak nak tunjuk sgt sedih dia..sbb lama2 nnt pulih la kan :)

محمد فردوس سعد said...

wahida : xpe la..wat panjang2 lg pun ok pe..kongsi pendapat itu dituttut :)

yup, menangis mampu hilangkan beban kesedihan yg kita alami..erm,sebab nk cover, mybe lelaki nangis dalam bilik je la kot..haha

محمد فردوس سعد said...

man : setuju dengan saudara..menangis untuk keinsafan, menangis untuk muhasabah diri, itu dituntut, mungkin dengan cara sebegitu, mampu untuk kita menghitung apa yang telah kita kerjakan selama berada di muka bumi tuhan ini

محمد فردوس سعد said...

cinta hati : oo..ye ke..xpe la..sebar2kan apa yang patut..

ehem2..mknanya perempuan minat lelaki yg menangis @ berhati basah la, bukan hati kering..haha

Hanafana said...

Salam
Wah..begitu ya lelaki. Thanks for sharing!

محمد فردوس سعد said...

hanafana : haha..begitulah lelaki kadang2..u r welcome :)

محمد فردوس سعد said...

hanafana : haha..begitulah lelaki kadang2..u r welcome :)

Hj. Muhd. Ridhwan said...

Hehe, lelaki kan 9:1 nisbahnya pada logik dan emosi. Tu la x susah nk menangis.

Tp x bermakna lelaki ni xde perasaan, cuma lebih rasional drpd emosional. ;)

Hj. Muhd. Ridhwan said...

Oops..salah la pulak..

*x mudah utk menangis

Huhu, sori2.

محمد فردوس سعد said...

haha..betul tu haji, emosi kita lebih stabil dari perempuan,so sape2 lelaki kat luar sana, jgn la nk lebih2 pulak kalau teremosi.. :)