February 05, 2010

Tuhan, nikmatMu ku kagumi...

Salam..

Alhamdulillah, terima kasih Allah atas nikmat dan perancangan terbaik dari-Mu. Itu saja yang dapat ana luahkan setelah selesainya tadi satu program kelolaan ana (sebagai pengarah projek - tiada unsur2 bangga diri di sini k..huhu) dan juga sahabat2 lajnah Multimedia dan Informasi, IMPI...(baru boleh nak update blog..sibuk sikit minggu ni..)

Baru sekarang terasa betapa sukarnya melaksanakan satu2 perkara. Kita merancang, Tuhan yang menentukan, satu ungkapan yang selalu kita dengar jika satu2 perkara yang kita nak buat, berdepan masalah pelbagai.

Macam tu jugak la yang terjadi pada ana. Perancangan untuk melaksanakan bengkel adobe photoshop ni banyak kali timbul masalah. Bermula dengan penundaan tarikh bengkel sebanyak dua kali, kemudian bengkel ini perlu diubah menjadi bengkel interaktif powerpoint, then 3 hari sebelum bengkel dijalankan, dapat berita lecturer yang akan beri bengkel tak dapat hadir sebab kena hadir taklimat MQA (arahan oleh pengarah kepada SEMUA lecturer - dan dan hari tu si MQA ni nak buat taklimat..adoii). 

Huhu..dalam hati tuhan je yang tahu betapa gundah gulananya hati ana memikirkannya (stress kejap). Memang otak ana 'hang' kejap..not responding pun ade..kadang2 kena tekan 'ctrl+alt+delete' tuk stop apa2 yang patut dalam kepala ni.

Memang mencabar emosi. Hari tu jugak kena buat plan 'B', nak panggil lecturer lain, memang x boleh dah sebab semua terlibat dengan taklimat MQA tu, nak postpone lak, xboleh jugak sebab tarikh2 lain dah pun terisi dengan program yang dirancang, so nak tak nak kena la buat jugak. 

Last sekali, dapat idea tuk jumpa dengan sorang lecturer ni, En. Rizam nama diberi..dia ni ana salute sangat, memang baik, suka menolong student dia yang bermasalah macam ana..hehe. Dia cakap dia akan bantu, bengkel pulak setelah dibincang semula dengan dia, diubah kembali menjadi bengkel adobe photoshop (dia x terlibat dengan MQA tu ke?? entahlah, ana x pasti, tapi yang pasti dia cakap dia akan datang..شكرا لك ).

So kerja2 mengubah semula pengisian program dari bengkel interaktif powerpoint kepada adobe photoshop dilaksanakan penuh dengan ke'giat'an. Banyak benda yang kena 'setting' semula, bermula dengan modul, fasilitator yang akan membantu, pembahagian kumpulan, software adobe photoshop yang perlu diberi kepada semua peserta, tempoh masa bengkel dan macam2 lagi. Pening sangat2. 

Huhu..ana sebelum ni x pernah segiat ini. Selama hidup ini, ni lah first time ana jadi ketua program, kalau sebelum ni, selalu jadi AJK bawahan je. Kerja yang ada pun xde la banyak sangat. Pendek kata boleh la lagi goyang kaki, goyang badan, goyang kepala, goyang tangan dan sebagainya..hehe. Bila dah jadi ketua, hilang kejap nikmat goyang2 tu, huhu..sampai blog ni pun ana x sempat nak update.


Akhirnya, hari ni bengkel abobe photoshop tu dapat dilaksanakan, En. Rizam dapat hadirkan diri...alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan lancar, ada la sikit2 kekurangan..asam garam dalam berprogram. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Puas hati ke? Erm, alhamdulillah, ana bersyukur kepadaNya. Walaupun pada mulanya penuh dengan masalah, ana hampir berputus asa, cakap dekat Majlis Tertinggi untuk cancel je bengkel ni, tapi berkat nikmat pertolongan Allah, doa, bantuan dan kata2 semangat rakan2..ana dan lajnah berjaya menganjurkan bengkel ni. 

Teringat jugak kata2 lecturer baru ana, Ustazah Sa'idah..kita dalam apa2 keadaan, kena ada sikap PERCAYA DIRI. Jangan rasa kita tak boleh. Cuba dan terus mencuba..usaha tu kena lah bersungguh2, komitmen perlu diberi sepenuh hati, insha Allah berjaya.

Betul kan? Teringat jugak dengan sirah Nabi saw dan para sahabat ra dulu dalam proses awal menyebarkan dakwah Islam. Masa tu, ujian lagi hebat dari apa yang ana dapat ni. Tapi Nabi saw dan sahabat ra tak pernah pun nak rasa putus asa. Seksaan, pemulauan dan macam2 lagi, bukan je menyeksa emosi, malahan fizikal jugak.

Rasa lemah je iman ni sebab dapat ujian sikit dah mengeluh. Tapi mujurlah ana masih ada Allah sebagai tempat memohon bantuan, masih ada kawan2, lecturer untuk saling perlu memerlukan, ingat mengingatkan tentang kelekaan dan kelalaian diri.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alhamdulillah, bersyukur sangat2 dengan bantuan-Mu ya Tuhan. Sehebat manapun perancangan aku, aku tetap akur dengan aturan dan perancangan terhebat dari-Mu. Tabahkanlah hati aku dalam menerima sesuatu ujian dari-Mu. Sesungguhnya engkau sahajalah tempat aku bergantung harap dan mengadu. Ampunilah aku andai sering mempertikai ujian-Mu sedangkan jika aku berfikir berkali2, ia sebenarnya merupakan nikmat tidak terhingga dari-Mu.  Ada hikmah yang pasti di sebalik segala yang berlaku. 

Terima kasih Allah...terima kasih buat semua!!!



No comments: