October 28, 2010

Alahai semerbaknya

Salam 'alaykum..

Deria adalah nikmat. Bau adalah deria. So, bau adalah nikmat. Haha..poning den. Cuba nak ingat salah satu cara mantiq. Lebih kurang macam tu la, tapi rasa macam tak betul je, dah lupa.. :(

Melalui hidung, kita boleh hidu macam2..even tak sehebat anjing. Bau sedap makanan, bau wangi bunga, bau hanyir darah, bau itu, bau ini, jugak bau busuk kentot :). Mujur taik hidung tak busuk kan..haha.

Sekali sekala bila flu, aduhai, azab sangat kan. Bau apa pun tak dapat nak rasa. Yang ada cuma asyik duk shrek shrekkk, popular jap shrek. Memang rasa tak cukup je, terasa diri macam abnormal, sikit lagi nak jadi OKU..haha

Cukup mengarutnya.

----------------------------------------

Pada lelaki : kalau lalu selisih dengan kaum hawa, apa korang rasa? Ada semacam benda yang korang akan dapat hidu kan. Semerbak harum carstooriyy, dan masa ni, aku rasa diafragma korang akan leper seleper-lepernya, kecut sekecut-kecutnya, otot interkosta pun dikecutkan semampu mungkin. Alahai...semerbak sungguh. Kadang2 dah 2-3 meter pun boleh bau lagi kan. 

Normal, semua suka yang cantik, wangi, yang sedap2 je kan. Tapi untuk perempuan, ada syaratnya.

Bayangkan, kalau dah kawan2 perempuan pun tertarik dengan bau wangi yang dipakai, macam mana pulak dengan lelaki? Bukan setakat tarik nafas dalam2, konfem kepala berpusing ke belakang secara auto nak tengok anak sapa yang wangi nih.

Haha..kalau itu la yang jadi, maka dosa free tuk perempuan tu sebab dengan suksesnya telah menarik perhatian ajnabi.

"Seorang wanita yang memakai bau-bauan dan melintasi satu kaum (orang banyak) maka dia itu adalah perempuan zina"(HR Abu Daud, Tirmidzi)

Perempuan ni aku pun tak tau nak cakap macam mana, istimewa sangat. Tu sebab banyak benda yang kena jaga.

Kalau nak gi masjid pun, Nabi larang untuk perempuan berwangi2, inikan pulak nak pergi tempat lain macam kelas, shopping complex, tempat awam dll, konfem2 kat situ lagi ramai geng2 syaitan.

“Siapa saja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid nescaya tidak diterima solatnya sehingga ia mandi dahulu (membersihkan dirinya dari wangi-wangian tersebut).” (HR Ibnu Majah dari Abu Hurairah)

Bukan aku yang cakap, Nabi saw yang cakap. Hmm..bunyi macam susah je kan, tapi mungkin tak susah kalau mereka2 itu berfikir. Fikir hikmah dan kesannya.

Bunga yang cantik + wangi, bukan seekor je serangga yang datang, aku rasa "ramai" kot. Tak caye, pi wat eksprimen. Tapi susah, sebab kena tunggu lama, so, korang caye je la cakap aku nih..haha.

Pada aku, biasa2 sudah, pakai perfume sebab body odor?? Cik kak, semua orang badan berbau. Tonyoh je la deodorant, cukup dah kot. Nak pakai perfume jugak? Hmm..aku tak tau nak cakap cumanya korang kena ingat, Allah tak suka yang berlebih2 dan melampaui batas, itu yang aku boleh simpulkan, so pandai2 la fikir.

Apa pun, aku tulis entri ni sebab aku mengalaminya, dan aku rasa, aku pun dapat dosa free sebab bau dak2 perempuan nih. Menarik sangat. Astaghfirullah. So, sama2 la kita perbaiki diri masing2.

Dan...maaf pada yang terasa. Takde niat pun nak kata sapa2 sebab aku memang takde mention nama siapa2 pun, cumanya sekadar ingin menyahut apa yang Nabi saw kata :

“Selalulah wasiatkan kebaikan kepada para wanita, kerana mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan bahagian yang paling bengkok dari jalinan tulang rusuk ialah tulang rusuk bahagian atas. Jika kalian paksa diri untuk meluruskannya, ia akan patah. Tetapi jika kalian mendiamkannya, ia akan tetap bengkok. Kerana itu wasiatkanlah kebaikan kepada para wanita.” 
(HR Bukhari, dari Abu Hurairah)

5 comments:

feth_mie said...

serabutnye bulu idung... hg pnye ke?? ops... idung hg x mncung cmtu.. @_@

Anonymous said...

THNKS bg peringatan,...aku pon suke yg wangi sb hidung ak sensitif sgt blh jer bau bau badan org so ak tkut la org bau cmtu kt ak...kdg2 terlebey kot..cm trase lak ko kte ko pnh bau...bau ak ker kuart sgt tuh...sory yer..lps nie ak kurangkan..ek..

محمد فردوس سعد said...

fatah : bukan hidung sape2, hidung org yg dalam gmbr tu la..

anon : sama2, sape ni yek?? dak kelas aku ke?? haha, sorry, aku x niat nk ckp kt sape2 pun, sbb lau dak kelas aku, sume busuk2..hakhakhak

btw..bersederhana la lpas ni :)

feth_mie said...

smpay ati hg mmbusukkn bdk2 klas hg.. hahaha.. nway... no komen la... @_+

محمد فردوس سعد said...

fatah : sape wangi tu pandai2 rasa sendiri